Eoin Colfer, Jo Gisekin, Karl-Markus Gauß, Gaby Hauptmann, Dante Alighieri, Krister Axel

De Ierse schrijver Eoin Colfer (zijn voornaam wordt uitgesproken als Owen) werd geboren in Wexford op 14 mei 1965. Zie ook alle tags voor Eoin Colfer op dit blog.

Uit: The Atlantis Complex

“How do I love thee? wondered Orion. “Let me see. I love thee passionately and eternally…obviously eternally-that goes without saying.” Holly blinked sweat from her eyes. “Is he serious?” she called over her shoulder to Foaly. “Oh, absolutely,” said the centaur “If he asks you to look for birthmarks, say no immediately.” “Oh, I would never.” Orion assured her. “Ladies don’t look for birthmarks; that is work for jolly fellows like the Goodly Beast and myself. Ladies, like Miss Short, do enough by simply existing. They exude beauty, and that is enough.” “I am not exuding anything.” said Holly, through gritted teeth. Orion tapped her shoulder. “I beg to differ. You’re exuding right now, a wonderful aura. It’s pastel blue with little dolphins.” Holly gripped the wheel tightly. “I’m going to be sick. Did he just say pastel blue?” “And dolphins, little ones,” said Foaly.”
(…)

„Very well, I promise. So, what did you get for me?” Angeline paused for a beat. “Jeans.” “What?” croaked Artemis. “And a T-shirt” …Artemis took several breaths. “Does the T-shirt have any writing on it?” A rustling of paper crackled through the phone’s speakers. “Yes, it’s so cool. There’s a picture of a boy who for some reason has no neck and only three fingers on each hand, and behind him in this sort of graffiti style is the words RANDOMOSIY. I don’t know what that means but it sounds really current.” Randomosity though Artemis, and he felt like weeping.”

 
Eoin Colfer (Wexford, 14 mei 1965)

 

De Vlaamse dichteres Jo Gisekin werd geboren in Gent op 14 mei 1942. Zie ook alle tags voor Jo Gisekin op dit blog.

Kapel te Machelen aan de Leie
Bij wandschilderingen van Roger Raveel

IV

God heeft zijn hand gespreid
vazal en heer met geest en duif
bevlogen. Het lam staat in de wei, het koren wuift
de nonnen van destijds in
zwart habijt
zij aten langzaam van dit brood.
In de luifel van het
hooggeboomte gaan rillingen door
de tijd:
hier heb ik gewoond
gekeken door het raam naar
koeien in de mist.
Onhandig kom ik steeds terug
mijn vader heeft mijn verzen
onderbroken zijn zieken neergevlijd.
Hijzelf is dood.
Aan de eindstreep van dit landschap
heb ik mijn toevluchtsoord bereid.

V

Christus aan het kruis
is dit verraad?
Wierook is sinds lang vervlogen
de kribbe leeg en mirre uitgestrooid
het goud een amalgaam voor
dure vingers.
Ik heb geen rouwbeklag geen
lendendoek geen haarband voor
uw wrede wonde
waar blijft mijn mededogen?
Het hart is leeg
het hoofd zo schielijk overleden
de mens is al
zijn hersens kwijt.

 
Jo Gisekin (Gent, 14 mei 1942)
Christus aan het kruis door Roger Raveel

 

De Oostenrijkse schrijver, essayist en uitgever Karl-Markus Gauß werd geboren op 14 mei 1954 in Salzburg. Zie ook alle tags voor Karl-Markus Gauß op dit blog.

Uit:Zu früh, zu spät

„Dieses Diarium wurde in einem Krieg begonnen, der in ihm gleichwohl nur als Kulisse für die sexuellen und geistigen Abenteuer eines jungen Mannes firmiert, und es wurde sechzig Jahre später nach einem anderen Krieg beendet, der einen alten Mann vornehmlich als Bestätigung seines düsteren Menschen- und Geschichtsbildes beschäftigte.
Was macht man, wenn man die Stimme eines Toten auf dem Anrufbeantworter hat?
Vor ein paar Jahren, als ich von der Flut an Anrufen weggespült zu werden drohte, habe ich mir einen Anrufbeantworter zugelegt, in der Hoffnung, Herr über die Anrufe zu werden, die mich nur mehr über diese Zwischenstation erreichen sollten. Und jetzt ist da diese Stimme, die ich seit Tagen höre: eine wache und helle Stimme, die zu einem Menschen gehört, der nie wieder sprechen, der mich nie wieder anrufen wird, seine Stimme ist mit ihm gestorben, ich habe sie auf meinem Anrufbeantworter, über den ich nicht mehr verfügen kann; der Anrufbeantworter hat mit dem Tod von Egon Matzner seinen Zweck verloren, mir die Souveränität über die Anrufe zurückzugeben, der Souverän meines Anrufbeantworters ist jetzt der Tote.
Ich bin dem berühmten Finanzwissenschaftler nicht oft und immer nur zufällig begegnet, aber er hatte ein Faible für die Literatur, nein, es war mehr als ein Faible, es war Leidenschaft, und außer seinen sozialökonomischen Studien und politischen Streitschriften hat Matzner scharfsinnige Glossen, Rezensionen, literarische Kritiken veröffentlicht. Er hat jedes Buch von mir gelesen und mir bei jedem genau berichtet, wie er es verstanden habe, was ihm bei der Lektüre alles auf- und eingefallen sei und welche Passagen ihn beeindruckt, welche geärgert haben. Ja, er konnte sich ärgern, und daß wir uns meist über dasselbe und dieselben ärgerten, hat uns so verbunden, daß wir einander ein-, zweimal im Jahr anriefen, um zu überprüfen, ob wir uns in unserer Verärgerung noch aufeinander verlassen konnten. Lächerlich fanden wir beide die routinierten Etüden der Österreich-Beschimpfung, die längst ein eigenes Genre der Geistlosigkeit bilden, in dem völlig unpolitische Autoren über Politik dilettieren und sich, da ihnen zur Kritik das intellektuelle Rüstzeug fehlt, gegenseitig mit triumphalistischer Empörung zu übertrumpfen versuchen.“

 
Karl-Markus Gauß (Salzburg, 14 mei 1954)

 

De Duitse schrijfster Gaby Hauptmann werd geboren op 14 mei 1957 in Trossingen. Zie ook alle tags voor Gaby Hauptmann op dit blog.

Uit: Die Lüge im Bett

»Hat es dir Spaß gemacht?«
»Mmh.«
»Was soll das heißen, mmh?«
»Natürlich hat es mir Spaß gemacht!«
»Wirklich? Du siehst aber nicht so aus!«
»Es ist dunkel. Wie willst du da sehen, wie ich aussehe!«
Er dreht sich um, sie liegt still neben ihm. Dann lauscht sie seinen regelmäßigen Atemzügen und ärgert sich, wie immer, am meisten über sich selbst.
Am nächsten Morgen sitzt Nina brütend an ihrem Schreibtisch.
Nichts läuft momentan in ihrem Leben so, wie sie es sich vorstellt. Mit Sven hat sie in jeder Hinsicht den Höhepunkt überschritten. Aber sie fürchtet das offene Gespräch, weil er bei der privaten Fernsehanstalt, bei der sie als freie Redakteurin arbeitet, ihr Vorgesetzter ist. Sie weiß nicht, wie er auf eine Trennung reagieren würde. Sicherlich nicht mit Beförderung.
Nina seufzt und zwirbelt eine Haarsträhne. Auf der anderen Seite sieht sie mit Sven als Chef beruflich auch keine Zukunft. Er fördert und hemmt sie zugleich. Er gibt ihr zwar Aufträge, aber verhindert gleichzeitig ihren Aufstieg. Sie ist jetzt neunundzwanzig und von ihrem Ziel, es mit dreißig geschafft zu haben, weiter entfernt denn je.“

 
Gaby Hauptmann (Trossingen, 14 mei 1957)

 

De Italiaanse dichter Dante Alighieri werd tussen 14 mei en 13 juni 1265 (volgens hemzelf in de Divina Comedia in de Goede Week en in het teken van de Tweelingen) in Florence geboren. Zie ook alle tags voor Dante Alighieri op dit blog.

Twee sonnetten uit Dante’s Vita Nuova

Wat liefde is

Liefde en ’t welschapen hart zijn eenerlei
Zooals de Wijze in zijn gedicht bepaalt;
En zonder de andre als niets zijn ze allebei,
Als redelijke ziel waar rede aan faalt.

Hen maakt Natuur, in haar verliefd getij:
De koning Liefde en ’t hart waar hij in daalt,
Zijn woning, waar, hoe kort of lang het zij,
Hij zwijgend rust en sluimrend ademhaalt.

De schoonheid van een vrome vrouw blinkt dan
Zoozeer in de oogen dat in ’t hart verrijst
Begeerte naar het voorwerp dat behaagt.

En die begeerte, als ’t hart een wijl hem draagt,
Doet Liefde ontwaken, die de schoonheid prijst.
En zoo werkt in een vrouw ook de eedle man.

           

Aan de dood

Vileinige Dood, aan medelij vijandig,
Smarte-oorzaak, wreed, hardhandig,
Onwederroeplijk oordeel, niet te mijden,
Sinds door uw daad mijn hart zich moet bescheiden
Tot dit droef eenzaam lijden,
Blijft in uw blaam aldoor mijn tong onbandig.

Want zoo genaloos gij wilt zijn en schandig,
Past mij dat ik opstandig
Uw fout u klaag, die gij niet kunt bestrijden.
Niet of elk weet haar, maar om te allen tijden
De toorn u te bereiden
Van wie in Liefde’s rijk zich voelt inlandig.

Van de eeuw hebt gij de hoofschheid weggenomen
En deugd die kostbaarst is in vrome vrouwen,
Uit jeugdig-blij betrouwen
Deedt gij ’t verliefde licht donker verstroomen.

Om wie ik treur zal geen te weten komen
Dan door de grootheid van mijn lof en rouwen.
Nooit zal haar een aanschouwen
Die om zijn zonde ’t eeuwge heil moet schromen.

 

Vertaald door Albert Verwey

 
Dante Alighieri (14 mei/13 juni 1265 – 13/14 september 1321)
Dante Alighieri in ballingschap door Domenico Petarlini, z.j.

 

De Amerikaanse dichter en musicus Krister Axel werd geboren op 14 mei 1974 in Parijs.Zie ook alle tags voor Krister Alex op dit blog.

Illuminate the sky

I have wondered at the gray sky
At the cycles of deceit
And the shattering of mirrors…
Is it enough to taste the salt of the ocean
Like some love poem
From across the world?
Even as my own dreams run slowly
Beneath this printed sunset
They begin to die. This formula
Is not good science. This city has forgotten
Itself. The winter rains
The Mississippi, front porches
The path beyond the self
With fire and plastic
Replacing the mosquitoes.
I opened my veins
Blood is life is progress
And this cluttered slope feels
Like a prison
Like a woman’s flesh
A mountain of sugar
A long shortcut

I woke up today and my voice was
Older than my heart
Which carries a new scar
The image of a better place.
Let me see the earth dressed
For the seasons.
Let me see passion
In the spectrum of time
We replace the impossible
With the same wicked fever
That has burned heaven
to the ground.
Tonight I watch angels
Illuminate the sky

 
Krister Axel (Parijs, 14 mei 1974)

 

Zie voor nog meer schrijvers van de 14e mei ook mijn blog van 14 mei 2012 en ook mijn blog van 14 mei 2011 deel 2.