De Duitse literatuurwetenschapper en musicus Michael Mann werd als jongste kind van Thomas en Katia Mann geboren op 21 april 1919 in München. Zie ook alle tags voor Michael Mann op dit blog.
Uit: Als Michael Mann geboren wurde: München 1919 (Lezing door Wolfgang Frühwald)
Im Haus der Familie von Thomas und Katia Mann, in der Münchner Poschinger Straße 1, herrschte am 21. April 1919, es war der Ostermontag dieses Jahres, große Aufregung. Seit Mitternacht hörte der Hausherr eilige Schritte im Fremdenzimmer, im zweiten Stockwerk des Hauses. Der Raum war seit dem 10. April als Entbindungszimmer hergerichtet worden und seine hochschwangere Frau war am 11. April (das heißt am Freitag vor Palmsonntag) dort eingezogen. Katia Mann erwartete ihr letztes Kind, Michael, genannt Bibi. Am 21. April kam es schließlich um die Mittagszeit zur Welt. Die Hebamme war an diesem Tag schon seit dem frühen Morgen am Werk, doch Katias schwere Anfangswehen blieben folgenlos. Der Gynäkologe Professor Amann wurde geholt. Die Wöchnerin, bei dieser Geburt ihres sechsten Kindes längst eine sturmerprobte Mutter, litt sehr. Der Arzt erwog sogar
eine Gabe von Morphium gegen die Schmerzen. Am frühen Nachmittag („nach Tisch“) notierte dann Thomas Mann in sein Tagebuch: „Es ist vorüber, ein gesunder Knabe zur Welt gebracht. Der Verlauf sehr schwer, schreckliche Stunden, entnervend besonders das Warten in der Allee auf die Droschke, die den Assistenten mit den Instrumenten bringen sollte; denn die völlige Fruchtlosigkeit der äußerst
qualvollen Eröffnungswehen seit 8 Uhr machte den Zangeneingriff notwendig […].“
Im Haus von Thomas und Katia Mann im Herzogpark haben die Sorgen um die Zangengeburt von Michael die Sorgen darum überdeckt, dass zur gleichen Zeit die bürgerliche Welt, in der sie und für die sie lebten, in Scherben fiel. In den zehn Tagen zwischen dem Einzug Katias in das Entbindungszimmer und der Geburt Michaels spaltete sich Bayern in einen von der Landtagsregierung beherrschten Nordteil (um Bamberg und Nürnberg) und einen von Unabhängigen Sozialdemokraten und Anarchisten beherrschten Südteil, um München, Starnberg und Augsburg.”
Michael Mann (21 april 1919 – 1 januari 1977)
De Columbiaanse dichteres Meira Delmar (eig. Olga Isabel Chams Eljach) werd geboren in Barranquilla op 21 april 1922. Zie ook alle tags voor Meira Delmar op dit blog.
Watercolor
It is the first hour.
From the orient
comes the sun.
The moon,
despoiled of the gold
of night,
goes down slowly towards the west
that waits for it under the line
of the horizon.
On the basso continuo
of the shore
the waves unravel,
one by one,
the music they bring
from as far
as time,
and it’s a tune, and another tune
and a thousand more tunes,
rhythmic, repeated,
spilled on the sand.
The seabirds
begin
their flights,
some swiftly, others
unhurriedly
they fall on the water, well-aimed,
they rise up, they fly away
until at last the sun´s glare
stumps them
Little by little you hear
voices, echoes, a song.
The breeze, gardener,
sprinkles orange blossoms
on the bright blue of the sea.
Vertaald door Nicolás Suescún
Meira Delmar (21 april 1922 – 18 maart 2009)
De Schotse schrijver Alistair Stuart MacLean werd geboren op 21 april 1922 in Glasgow. Zie ook alle tags voor Alistair MacLean op dit blog.
Uit: Puppet on a Chain
„Or perhaps that’s unfair — the nondescript bit, I mean. To qualify for that rather denigrating description
there must exist comparative terms of reference to justify its use: unfortunately for the remainder of the
passengers there were two others aboard that plane who would have made anyone look nondescript.
I looked at them three seats behind me on the other side of the aisle. This was hardly a move on my part to attract any attention as most of the men within eyeing distance of them had done little else but look at them since leaving Heathrow Airport: not to have looked at them at all would have been an almost guaranteed method of attracting attention.
Just a couple of girls sitting together. You can find a couple of girls sitting together almost anywhere but you’d have to give up the best years of your life to the search of finding a couple like those. One with hair as dark as a raven’s wing, the other a shining platinum blonde, both clad, albeit marginally, in
mini-dresses, the dark one in an all-white silk affair, the blonde all in black, and both of them possessed as far as one could see-and one could see a great deal-of figures that demonstrated clearly the immense strides forward made by a select few of womankind since the days of Venus di Milo. Above all, they were strikingly beautiful, but not with that vapid and empty brand of unformed good looks which wins the Miss World contest: curiously alike, they had the delicately formed bone structure, the cleanly cut features, and the unmistakable quality of intelligence which would keep them still beautiful twenty years after the faded Miss Worlds of yesterday had long since given up the unequal competition.“
Alistair MacLean (21 april 1922 – 2 februari 1987)
De Franse dichter en schrijver Népomucène Lemercier werd geboren op 21 april 1771 in Parijs. Zie ook alle tags voor Népomucène Lemercier op dit blog.
Uit: Agamemnon
“Quel tourment plus cruel, ô Dieu! que d’hésiter
À commettre un forfait qu’on osa méditer;
De brûler du désir de se rendre homicide;
De subir le remords avant le parricide;
D’en regretter les fruits; et, d’un coeur combattu,
De passer, de flotter du crime à la vertu;
Et d’éprouver, parmi ces troubles exécrables,
La peur des châtiments qui sont dus aux coupables.”
Népomucène Lemercier (21 april 1771 – 7 juni 1840)
Onafhankelijk van geboortedagen:
De Engelse dichter en vertaler Jamie McKendrick werd geboren in 1955 in Liverpool. Zie ook alle tags voor Jamie McKendrick op dit blog.
Gainful Employmen
As if I had nothing better to do,
and who says I have, than putting the house
I haven’t got in order, I sit at the oak desk
I have got, though really a table not a desk
but it’s mine and I sanded it down myself
and beeswaxed it with iron wire-wool
– that was how important it was for me:
this surface on which so much was to be
accomplished. Best of all, I can take
its legs off, and replace them by way of
four angelic wing-nuts to the corner brackets
so it’s both a steadfast and a movable beast.
But I wonder why I kept this biro spring
I’m exercising now between my finger
and thumb – not to sew my eyelids up with
like the envious spirits in purgatory.
Just too exquisite to throw away,
an image of infinity or information …
I’m still here, where there’s an unconsolable
joy to be had, sitting ready at my station
and waiting for the bugle or the slughorn.
No one can say it’s wasting time, my time, the time I’ve got,
to enter the very thread of the helix,
to live always expecting the unheard of.
Jamie McKendrick (Liverpool, 1955)