Tatamkhulu Afrika, Johann Nestroy, Gabriel Marcel

De Zuid-Afrikaanse dichter en schrijver Tatamkhulu Afrika werd geboren op 7 december 1920 in Egypte. Zie ook alle tags voor Tatamkhulu Afrika op dit blog.

 

Uit: Mr Chameleon: An Authobiography

“Have I just written of Dennis C–as would a gay man? Did not only admiration but lust tire me as I was confronted with a wholeness and beauty of the flesh that | knew l could never achieve? What man can honestly say that he has felt no stirring of the genitals when faced with a virility he cannot rival–that challenges his Yin with its Yang? Today, we pretend that “male bonding” is asexual love–like hell it is! Where there is love of whatever kind, there is desire of a kind as variable, and that daunting sinuousness that is the arousal of the loins runs through them all.

(…)

Chameleon, reversing the process and wanting his surroundings now to conform to the colour and pattern he had chosen, exhorted the faithful fellows to follow him into the badlands of Shi’ism, but all they saw was that bloodyminded Whiteboy who could turna clever trick or two with his tongue, but what did a Whiteboy know about the Faith, particularly when it came to what their forefathers had followed for fourteen hundred years, and they left me in droves.”

(…)

So desperate was I to smash the Whiteboy image that was robbing my life of all fullness and light that, in the winter months when it incessantly rained and I could not get down to the beach to tan, I would colour my hands, arms, neck and face with Coppertone and try to persuade myself that I felt at home in my crude, wild simulation of a bastard’s skin … [I]f I was caught by an unseasonably hot day and the Coppertone with its vinegary smell began to run on my sweating skin, I would feel like a fool in paper clothes on a rainy day and would dart, silently crying, in pursuit of the least fragment of steadying shade.”

 

Tatamkhulu Afrika (7 december 1920 – 23 december 2002)

 

De Oostenrijkse schrijver Johann Nepomuk Eduard Ambrosius Nestroy werd geboren in Wenen op 7 december 1801. Zie ook alle tags voor Johann Nestroy op dit blog.

 

Uit: Der Talisman

Erster Akt

Die Bühne stellt einen Dorfplatz vor. In der Mitte gegen den Hintergrund ein Brunnen mit zwei sich gegenüberstehenden Steinsitzen, links eine Gartenmauer mit einer kleinen offenstehenden Tür, welche in den Herrschaftsgarten führt.

Erste Szene

Bauernmädchen, darunter Hannerl (treten während dem Ritornell des folgenden Chores aus dem Hintergrunde links auf); Bauernbursche, unter ihnen Christoph, Seppel und Hans

Chor

Die Mädchen
Au’m Nachkirtag tanzt man schon in aller Fruh’,
Dort kommen die Burschen und holen uns dazu.

Die Bauernbursche (von der Seite rechts auftretend)
Wo bleibt’s denn? Laßt keine sich sehn, das ist schön,
Au’m Tanzboden tut’s drüber und drunter schon gehn.

Die Mädchen
Wir sind schon bereit.

Die Bursche
So kommt’s, es is Zeit.

Alle
Es hat jeds sein’ Gegenteil, die Wahl is nit schwer,
D’ Musikanten, spielt’s auf, heut’ geht’s lustig her.

Christoph (zu einem Bauernmädchen) Wir zwei tanzen miteinand’!

Hans (zu einer anderen) Wir zwei sein schon seit zehn Kirtäg’ ein Paar.

Hannerl (zu einem Burschen) Ich tanz’ auf der Welt mit kein’ andern als mit dir.

Christoph (nach links in den Hintergrund sehend) Da schaut’s, da kommt die Salome.

Hannerl Mit die baßgeig’nfarbnen Haar’!

Christoph Was will denn die auf ‘m Kirtag?

Hannerl Eure Herzen anbrandeln, das ist doch klar!

Zweite Szene

Salome; die Vorigen

Salome (in ärmlich ländlichem Anzug, mit roten Haaren, kommt aus dem Hintergrunde links) Da geht’s ja gar lustig zu; wird schon auf ‘m Tanzboden gangen, nit wahr?”

 

Johann Nestroy (7 december 1801 – 25 mei 1862)

Scene uit “Der Talisman”, Salzburger Landestheater, 2007

 

De Franse filosoof en toneelauteur Gabriel Marcel werd geboren op 7 december 1889 in Parijs. Zie ook alle tags voor Gabriel Marcel op dit blog.

 

Uit:Existentialisme chrétien (La primauté de l’acte)

Sans doute est-ce avant tout à partir d’une réflexion sur l’acte considéré comme irréductible à un contenu de pensée que j’ai été d’abord amené à m’inscrire en faux contre l’idée d’une totalité intelligible qui serait à la fois le principe moteur et la fin de la dialectique. Est-ce à dire que j’aie été avant tout sensible à ce qui dans l’acte présente un caractère ou une valeur de rupture, à ce qu’on appellerait aujourd’hui son caractère révolutionnaire? Je n’en suis pas sûr, et même je ne le crois pas. Bien qu’il n’y ait là qu’une nuance, je dirais plus volontiers que l’acte m’a toujours retenu avant tout par son irréductible originalité, ou même par la singularité de perspective qui le commande inévitablement. Là est la raison pour laquelle le monadisme a pu me séduire quelque temps ; et sans doute m’y serais-je rallié durablement si la thèse de l’incommunicabilité des monades ne m’était apparue comme un défi à l’expérience et au sens commun, si l’harmonie préétablie ne m’avait fait l’effet d’une pure invention de l’esprit dont l’ingéniosité même souligne l’artifice. Agir, me semblait-il, c’est avant tout prendre position ; et ce ne sera jamais que par une fiction arbitraire qu’on pourra tenter d’intégrer au réel l’acte par lequel je me situe en face de lui. Je vois distinctement aujourd’hui que je tendais ainsi à substituer un type de rapport concret et dramatique aux relations encore tout abstraites d’inhérence ou d’extériorité entre lesquelles la philosophie traditionnelle prétendait me contraindre à opter.”

 

Gabriel Marcel (7 december 1889 – 8 oktober 1973)

 

Zie voor nog meer schrijvers van de 7e december ook mijn blog van 7 december 2011 deel 1 en eveneens deel 2.